8. Kitulgala , Adam's Peak en Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Marja Neijenbuur - WaarBenJij.nu 8. Kitulgala , Adam's Peak en Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Marja Neijenbuur - WaarBenJij.nu

8. Kitulgala , Adam's Peak en Negombo

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

12 Augustus 2014 | Sri Lanka, Negombo

Vandaag al weer de laatste volle dag in Sri Lanka.
Morgenavond gaan we weer terug naar Nederland. We reizen met een tussenstop in Istanbul en komen donderdagmiddag aan in Brussel.
Zojuist, tijdens het ontbijt, vertelden we elkaar dat het ook wel mooi is geweest. We hebben veel gedaan en de laatste dagen veel geluierd, maar daar zijn we nu wel klaar mee.
Afgelopen week zijn we met een busje vertrokken van Het strand naar het regenwoud. We hadden een hotel aan de rivier gevonden in Kitulgala, waar we wilden raften op de rivier. Het regenseizoen is begonnen en daardoor staat het water in de rivier al hoger wat een tocht in rapid 3 oplevert voor ons ( voor de iets ervaren rafter). Ad besloot om aan de kant te blijven en onze stunts op foto vast te leggen.
Regenseizoen betekend hier trouwens in de morgen hoosbuien, in de middag zon. In het regenwoud zelfs 24 uur stortregen! Op dat moment besloten we ook dat we, zonder Ayla en Nico, om 12 uur in de nacht zouden vertrekken naar Adam's Peak, om deze heilige berg te beklimmen.

Het raften was geweldig! Na oefenen in het opvolgen van instructies konden we gaan, maar niet zonder eerst goed nat te zijn gemaakt. Er waren in totaal 4 rapids drie snelle en eentje, waarbij je in het water kon gaan en drijvend op je rug, met de benen naar voren vooruit kon. Het doorwerken om goed door de versnellingen te komen was leuk, maar het drijven ook. Tussen de bergen en bossen door met de dierengeluiden en een hoosbui op je kop is zeker speciaal.

'S nachts vertrokken we voor een rit van 2,5 uur naar de Adam's Peak.
Deze heilige berg is 2250 meter hoog en telt ongeveer 6400 treden ( en dat omhoog , dus ook weer terug....) in het regenseizoen is alles gesloten. De kraampjes, de verlichtingen, zelfs de tempel waar een heilige voetstap staat. Geen grote groepen pelgrim's dus, maar wel aardedonker, bloedzuigers op de natte trappen en vocht / regen. Ik vond het een behoorlijke uitdaging en dat allemaal om je karma op de berg achter te laten, zoals de pelgrims zeggen.
Op 1 theestalletje na geen rustplaatsen. Ik heb de tocht naar boven als zwaar ervaren. Donker, nat, vochtig en mistig en op de top alleen maar grijze lucht, maar We waren er en alhoewel onze kids niet de indruk wekten dat ze er ook moe van waren, werd toch wel opgemerkt dat er " geen einde" aan de trappen kwam.
Terug ging sneller, maar wat een zwabberbenen! Ik heb nu, 4 dagen later, nog steeds stijve kuiten en bovenbenen.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Negombo gereisd, waar we nu onze laatste dagen doorbrengen met badderen in 't zwembad, souvenirs kijken / kopen, eten en drinken en massage. ( behalve m'n kuiten). Verbazend wat een groot contrast tussen het berggebied en deze strook hotels aan het strand, waar pubs en cocktailbar's tussenin liggen.
Sri Lanka, bedankt voor de mooie tijd en lezers, misschien tot een volgende reis.
Kus, Marja

• 12 Augustus 2014 - 09:47

Edu:

Hoi lieve mensen
    Ik heb genoten van al jullie reisverslagen
    Ik wens jullie een goede reis terug
    Groetjes Edu

• 12 Augustus 2014 - 11:12

Emile:

Hi Singalezen,

Leuk jullie verhalen te hebben gelezen. Hebben we toch mooi een indruk van Sri Lanka.
    Een heel goede terugreis gewenst en we zien elkaar weer in Nederland.

Lfs,
    Emile

• 12 Augustus 2014 - 22:05

Lenie:

Lieve allemaal,

Wat een schitterende verhalen, maar ben ook erg benieuwd naar jullie foto's en films.
    Ben ook erg blij als jullie weer heelhuids en gezond terug in de Graaf zullen zijn.
    Goede terugreis gewenst en tot ziens.
    Lieve groetjes, Lenie.

• 16 Augustus 2014 - 11:29

Robert:

Mooie reis geweest zo te lezen en te zien. Een mooie herinnering die je niet meer afgenomen wordt. Groetjes

• 25 Augustus 2014 - 08:17

Rob Reinewald:

Wat een leuke vakantie was dit zeg .... wow.
    Door mijn vakanties en andere drukte kon ik jullie berichten niet eerder eens rustig allemaal lezen ... nu dus wel en het was volgens mij zeer de moeite waard. Geniet nog lekker na met z'n allen.