6. Reisverslag 4-daagse reis van Kandy via Nuwara - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Marja Neijenbuur - WaarBenJij.nu 6. Reisverslag 4-daagse reis van Kandy via Nuwara - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Marja Neijenbuur - WaarBenJij.nu

6. Reisverslag 4-daagse reis van Kandy via Nuwara

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

02 Augustus 2014 | Sri Lanka, Unawatuna

2 augustus 2014
Afgelopen dinsdag zijn we met een busje met chauffeur Rohan vertrokken uit Kandy naar Nuwara Eliya. Onderweg, de bergen in, zijn we een aantal keren gestopt om watervallen te bekijken en een theefabriek in een plantage. Naast dat het daar erg lekker rook, was de rondleiding interessant.
Nuwara Eliya is klein Engeland in de bergen, op ongeveer 1800 meter hoogte. Het was daar ook maar ongeveer 20 graden en winderig, even wennen, dus!
We verbleven daar in een oud Engels hotel, met veel houten vloeren, open haard, maar wel sfeer. Door de " kou" kreeg ons gezelschap opeens behoefte aan de koop van truien en jacks en TOEVALLIG hadden ze hier een hoop kramen met kleding van the North face en Colombia. Wanneer je mij een beetje kent weet je dat ik na 1 kraam al genoeg heb gezien, maar wel goed ben in pingelen, dus er is menigmaal onderhandeld over de prijs van een trui, of zo....
'S morgens om 5 uur op om naar "Horton plains" en vooral " World's end" te rijden.
Nou, het weer liet ons wel geloven dat we naar het einde van de wereld gingen. Wat een dichte mist! Het landschap werd er wel er mystiek van en ik heb een paar keer gehoord dat het wel op landschap van " the Lord of the rings" leek.
Een ticket bemachtigen is ook geen sinecure aangezien er , door ziekte van een verkoper, maar 1 loket open was en ik dus tussen 20 Sri Lankaanse mannen stond te blauwbekken om een ticket te bemachtigen. Dat mocht de pret niet drukken en zo konden we omstreeks 07.30 uur beginnen met lopen / hiken. Onderweg regen, maar gelukkig klaarde het weer op, dus we hadden een prachtig uitzicht bij " world's end".

In de middag werden we door Rohan afgezet bij een treinstation, zodat we de stoomtrein naar Ella konden pakken. In de trein hebben we genoten van de mooie theeplantages en vergezichten. Dit ook dankzij de conducteur die elke keer de cabine in rende met: " look left, nice view coming!"
Na ongeveer 2 uren waren we in Ella, een leuk bergdorp met veel restaurantjes en guesthouses.

De volgende morgen om 12 uur vertrokken we naar het natuurreservaat Udawallawa. Een tocht van ongeveer drie uur recht naar beneden van ongeveer 20 naar 40 graden, dus dat was weer even aanpassen.
Het reservaat ligt in savanne gebied en is zeer vlak , winderig, heet, met olifantengras en struiken als begroeiing en hier en daar een boom. Wij gingen op " avondsafari" en toe wij aankwamen bij ons jungle- resort stond en al een jeep klaar.
Deze doopte ik direct om in " de paus mobiel". De achterbak was overdekt en er stonden 6 hoge luxe auto stoelen in gemonteerd, zodat we goed zicht hadden. ( ook leuk om vanaf zo'n hoge zetel naar iedereen te zwaaien). Vervolgens hebben we een tour door het park gemaakt tot zonsondergang ( 3 uur) en we hebben de mooiste landschappen, exotische vogels, slangen, krokodillen en vooral kuddes olifanten gezien. Dat was genieten. Moe, maar voldaan terug naar het resort om te slapen.
Gistermorgen zijn we naar het stranddorp Unawattuna gebracht, waar onze chauffeur, via via, twee grote kamers had geregeld aan het strand.
Onze kamers met veranda kijken uit op een tuin. Het restaurant is op het strand. Wel een nadeel hoor, elke keer dat zand tussen je tenen, wanneer je wat gaat drinken!
We blijven hier, in ieder geval, vijf dagen. En om jullie niet helemaal jaloers te maken. Het hoosde gisteravond en vandaag is bewolkt en regenachtig, dus de blauwe lucht boven het palmenstrand laat nog even op zich wachten.

• 02 Augustus 2014 - 09:46

Edu:

Hoi lieve mensen
    Echt boeiend om jullie verslag te lezen
    En die foto,s schitterend
    Ben weer benieuwd naar het volgende verslag na wat jullie allemaal zien en beleven
    Groeten aan iedereen
    groetjes Edu

• 02 Augustus 2014 - 10:48

Anja:

Tja het is afzien zo'n reis, rijden door de bergen, natte voeten bij de watervallen, olifanten die je uitzicht belemmeren en ook nog eens bedelen om eten, zand tussen je tenen als je een lekker drankje zit te drinken aan het strand in nota bene Unawattuna, verse vis bij de maaltijd. Ja, dan kun je maar bij beter aan het werk zijn in Nederland bij 25 graden :-).

Een helemaal niet jaloerse groet van Anja